Arie de Bruin (18 januari 2022, deze versie: 16 februari 2024)
Voorwoord "Vliegtuigbotsing in de lucht, bij Etten-Leur"
Reconstructie van de botsing in de lucht op 22 december 1999
Eind 1999 was Etten-Leur in het nieuws met betrekking tot een zeer ernstige gebeurtenis in de lucht, een opvallend en ernstig luchtvaartongeluk, met twee dodelijke slachtoffers. Op woensdag 22 december 1999 rond het middaguur botsten in het luchtruim boven de polders tussen Etten-Leur en Hoeven twee vliegtuigen tegen elkaar. Een F-16 van de Koninklijke Luchtmacht, de J-059, kwam in aanraking met de Piper Cherokee Cruiser PA-28-140, met registratie PH-BLY, afkomstig van vliegveld Seppe. Achteraf bleek, dat deze botsing plaatsvond direct na een uitwijkmanoeuvre van de F-16. De formatie van drie militaire straaljagers had de koers gewijzigd om geluidshinder voor de bebouwde kom van Etten-Leur te vermijden. In plaats van over het dorp te vliegen, werd, komend vanuit het oosten, een bocht naar het noorden gemaakt om zo “boven” Etten-Leur langs te gaan. Net ten noorden van het dorp vond de “mid-air” botsing plaats. De pilote van de F-16 heeft zich door middel van de schietstoel in veiligheid gebracht, de inzittenden van de Piper verloren hun leven. Beide vliegtuigen werden vernield.
Een dergelijke botsing in de lucht tussen twee luchtvaartuigen is zeldzaam. Een reden te meer om er in deze publicatie ruimschoots aandacht aan te besteden. Enkele delen van het rapport en de bijlagen ervan zijn integraal overgenomen; de feitelijke informatie, analyse en enkele andere bijlagen zijn samengevat of verkort weergegeven.
Onder het boek staan icoontjes, om acties uit te voeren. Eén van de icoontjes geeft een handig overzicht van de inhoud van het boek.