Arie de Bruin (19 oktober 2020, deze versie: 7 april 2024)
Voorwoord “Lefebvre leert zichzelf vliegen”
De Fransman Lefebvre vliegt bij Den Haag, zomer 1909
Eugène Lefebvre was 27 juni 1909 aanwezig op het vliegterrein in Etten en Leur, toen daar voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis een gemotoriseerde vlucht plaats vond. Hij was, naast vliegenier De Lambert, de belangrijkste man in het team Fransen dat met het vliegtuig was meegekomen. Als hoofdtechnicus was hij verantwoordelijk voor het functioneren van het vliegtoestel. Hij en De Lambert vormden een hecht team.
Behalve Lefebvre vertrokken alle Fransen enkele dagen na die befaamde zondag naar Frankrijk. Lefebvre dus niet. Hij ging met het gedemonteerde toestel en alle toebehoren per trein naar Den Haag. Want daar zou ook gevlogen gaan worden. Impresario De Hondt had het voorbereid. Vanwege heibel over geld ging het vliegen in Den Haag niet door. Lefebvre ging met zijn vliegtoestel naar een landgoed in Wassenaar. Daar leerde hij zichzelf vliegen. Vervolgens gaf hij vliegdemonstraties.
Ook was georganiseerd dat bij Amsterdam en bij Arnhem gevlogen zou worden, maar dat zou niet gebeuren met de Wright Flyer en niet door Lefebvre.
Door Gaudart werd geprobeerd te vliegen bij Amsterdam, maar dat werd geen succes. Vliegen bij Arnhem, hetgeen ook beoogd was, ging in 1909 helemaal niet door.
Details van deze vliegavonturen in ons land in 1909 worden in deze publicatie behandeld, uiteraard voorzien van bijbehorende illustraties.
Grote delen van dit document zijn eerder gepubliceerd in “100 Jaar Vliegen Voorbij” (2008) en “Een immense vogel gelijk” (1999).
Onder het boek staan icoontjes, om acties uit te voeren. Eén van de icoontjes geeft een handig overzicht van de inhoud van het boek.
Grote delen van dit document zijn eerder gepubliceerd óók in de website http://www.charlesgraafdelambert.nl
Dankjewel Gerard, voor deze aanvulling. Ik ga op zoek naar die delen. Als ik ze gevonden heb, reageer ik weer.