Arie de Bruin (19 oktober 2020, deze versie: 2 april 2023)
Voorwoord "Vliegen en vallen bij Etten-Leur"
Pinneke Busch gereed voor de start
Na de eerste gemotoriseerde vlucht in Nederland van Charles graaf de Lambert op 27 juni 1909 duurde het niet lang of er kwamen meer vliegeniers in zicht. Ook in en bij Etten-Leur. Befaamd werd Constant (“Pinneke”) Busch, een man die een tragisch einde vond, niet echter met een vliegtuig in de buurt, maar door een echte moordenaar. Hij vloog bij Etten, en elders. Een lange vliegcarrière had hij niet.
De volgende die door het Etten-Leurse luchtruim vloog was Heinrich van der Burg. Hij kreeg in de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis een eigen plaats. Een echte pionier, die niet bang was, maar ook niet roekeloos. Volgens de krantenberichten uit die tijd landde hij, in tegenstelling tot vliegenier Busch, wel echt in Etten, met veel publiek erbij.
Minder goed of helemaal niet te dateren zijn de anekdotische vliegpogingen, van boeren of andere mannen die dachten met zelfgemaakte vleugels een eindje te kunnen vliegen. Vele varianten van dergelijke verhalen zijn in omloop; ook uit Etten-Leur. Ze vormen een prachtige aanvulling op de toch wel zeer serieuze vliegtochten van de heren Busch en Van der Burg.
Onder het boek staan icoontjes, om acties uit te voeren. Eén van de icoontjes geeft een handig overzicht van de inhoud van het boek.